Veel Nederlanders drinken graag een speciaal biertje van een kleine en vaak lokale brouwerij, maar de snelle groei van bierbrouwerijen is voorbij.
Vorig jaar kwamen er per saldo 63 brouwerijen bij, terwijl dat er in 2017 nog 104 waren en in de jaren daarvoor ook tegen de honderd, blijkt uit cijfers van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur.
In totaal zijn er op dit moment 655 brouwerijen in Nederland en daardoor is het aanbod groter dan ooit, zegt voorzitter Jan Ausems van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur tegen RTL Z. “Cafés hebben weliswaar een plek voor vreemde bieren naast bijvoorbeeld Heineken, maar er zijn ook veel meer brouwers om uit te kiezen.”
Nu de concurrentiestrijd om een plekje op de tap steeds feller is geworden, durven minder mensen zich op de biermarkt te begeven. Ook blijkt uit de cijfers dat het aantal brouwers dat ermee stopt de laatste jaren toeneemt. Vorig jaar was InBier uit Sittard daar de bekendste van. De Limburgse brouwerij ging in december failliet.
In 2018 sloten in totaal 26 kleinere brouwerijen de deuren, omdat het te veel tijd en energie kost hun speciaalbier aan de man te brengen, zegt Ausems: "Veel brouwers hebben er vaak een baan bij, en moeten zich nu richten op de verkoop. Dat kost ze te veel tijd en dan gooien ze de roerstok erbij neer."
Toch betekent de stagnering van de groei niet dat Nederlanders minder speciaalbier gaan drinken, zegt directeur marketing Thomas Gesink van de Amsterdamse brouwerij De Prael tegen RTL Z: "Wij zien de vraag naar kwaliteitsbieren, waar we zelf van vinden dat we ze maken, niet teruglopen."